Mitt navn er Lars Henrik Jensen og jeg driver nettstedet og Facebook siden og TikTok og YouTube kanalen som heter Biltesteren Jeg tester biler, det er ideén med dette jeg foretar meg.
Jeg er særlig interessert i å teste biler som finnes i samme modell og merke, men som har ulike drivlinjer slik som fossilbil, biodrivstoff, hybrid, plug-in hybrid, hydrogen og elektrisk.
Jeg har ingen bindinger til noen bilmerker og er uavhengig og nøytral.
Testing:
Jeg finner det som interessant å teste elbiler og legge informasjon ut på kanalene mine.
Men særlig finner meg det interessant å teste like biler, men med ulik drivlinje.
Hvordan utføres testene?
Alle tester har likt utgangspunkt med +23C som cupétemperatur og fulladet batteri eller tank.
Kjøring tar utgangspunktet i elbilens rekkevidde. Elbilen kjøres til batteriet er nesten tomt. Deretter så kjøres de andre drivlinjene samme rute. Når det gjelder biler med flytende drivstoff så fylles tanken opp etter kjøringen til samme nivå som den startet på. Det beregnes hvor mange liter drivstoff den har brukt på turen. Som følge av det så kan man finne pris pr. mil, og si noe om energieffektiviteten.
Eksempler på biler som er levert med ulik drivlinje men ellers ser likt ut:
Hyundai Ioniq EV, Ioniq (Bensin og Hybrid). Mini Cooper som man får i ulike drivlinjer.
Alle biler får også 2 langturer, og fast rute er: Oslo – Kristiansand og tilbake og Oslo -Trondheim og tilbake.
Alle biler får også mellomlang rute også som er Oslo – Geilo og tilbake.
Alle biler får også en kort rute på tilsammen 138 km med start fra Rud i Bærum og som avsluttes samme sted
Bilene blir kjørt med det lufttrykket produsenten anbefaler og som er oppgitt i dørene på bilen.
Hvordan kåres en bil som vinner?
Det kan være slik at en elbil faktisk kan tape når det gjelder drivstoff i form av strøm.
Alle elbilene blir målt i forbruk og pris pr. mil og det tas utgangspunkt at man lader hos den dyreste plassen og hos dyreste ladeoperatøren og som uregistrert kunde når prisene beregnes. Det gis også beregninger ved registrert kundeforhold o.l. i artikkel på bilen. Når det gjelder fossilbiler så opplyses pris pr. liter ved test og fylling av drivstoff.
Men alle tall blir oppgitt, slik at leserne selv kan beregne omkostningene med andre ladeoperatører eller de kan legge inn tall for hva det koster å lade hjemme.
Det gjøres ikke sammenligning over andre merker og modeller da alle skal ha samme utgangspunkt og kun den aktuelle bilen som testes skrives om og lages video om.
Spørsmål og svar:
Vil du som forhandler/bilimportør kunne se video før det publiseres?
Det korte svaret er JA, siden det kan være feil på bilen f.eks. programvarefeil.
Vil du som forhandler/bilimportør kunne se direktesending ved langturer slik at du kan følge hele testen?
Ja, det brukes YouTube, og det kringkastes på direkten. Det har vært mange som har fulgt meg på disse langturene.
Om du som forhandler/bilimportør ikke er helt fornøyd med rekkevidden/testen, kan du kreve at det gjøres en ny test?
Ja, selvfølgelig, men det endelige resultatet blir offentliggjort.
Må du som bilimportør/forhandler betale for å få testet bilene?
I utgangspunktet JA, men dersom drivstoff betales av dere så tar jeg ikke betalt for selve testen.
Når det gjelder elbiler så testes disse helt gratis.
Hvordan kommer du i kontakt med meg?
Det gjøres helst på e-post ettersom telefon er dårlig utgangspunkt å bruke da jeg ofte er opptatt med Livestream (Direktesending), men det er mulig å ringe under direktesending, men da må man regne med å bli eksponert på YouTube stemmemessig. (Sjekk alltid kanalen for at det står Live eller ikke) Send e-post her
Om vi ønsker å få en skikkelig Norgesturtest fra Sør til helt i Nord må vi betale da?
Først og fremst må tidspunktet passe før det skjer slike langturer.
I utgangspunktet så koster det penger som kost og losji og overnattinger o.l. Men å kjøre og teste og gjerne ha direktesending så er det ikke noe ekstra.
Det hadde vært en fornøyelse å ta med elbil på skikkelig langtur og vise bilen fram.
Kan forhandlere og bilimportører bruke meg til å vise fram bilen til andre?
Ja, kan vise fram bil og lære folk om bilen som de potensielt ønsker å kjøpe.
Lager jeg USB pinne med videopresentasjon av bilen?
Ja, det gjøres det mot ønske om dette. Ellers er det den vanlige kanalen YouTube som formidler slik informasjon.
Lages innhold på Engelsk?
Kun ved forespørsel. I utgangspunktet kun Norsk, men man kan alltid i ettertid tekste en video.
Eier Biltesteren bil?
Det eies og leases ingen biler da det ikke er ønskelig at nøytraliteten blir dratt i tvil.
Er Biltesteren nøytral og uavhengig?
Ja, alle skal ha et likt utgangspunkt det er ikke mulig å kjøpe seg resultater, de tall man får er det gjeldende tall under testene.
Tester du/dere biler under embargo/NDA?
Ja, video og dokumentasjon holdes strengt hemmelig til det kan publiseres.
Hvorfor er det lite innhold på hjemmeside og YouTube og sosiale medier?
Det har en kombinasjon med at forhandlere og bilimportører har satt ekstremt harde minstemål til antall subscribere og seere o.l. Når jeg ikke får biler å teste så blir det også lite innhold. Jeg ser det slik at importører og bilforhandlere har mye igjen for å låne ut biler fordi denne presentasjonen gir flere potensielle kjøpere av bilene.
Er du journalist og er du medlem av Norsk Presseforbund?
Ja jeg er journalist, men er ikke medlem av NPF da ingenting av det jeg gjør er inntektsbringende.
Er Biltesteren registrert i Brønnøysundregistrene?
Ja